ANKAROS Psykologklinik
v. Karina Rosenberg

ANKAROS Psykologklinik v. Karina RosenbergANKAROS Psykologklinik v. Karina RosenbergANKAROS Psykologklinik v. Karina Rosenberg
Home
WISC-V & WAIS-IV

ANKAROS Psykologklinik
v. Karina Rosenberg

ANKAROS Psykologklinik v. Karina RosenbergANKAROS Psykologklinik v. Karina RosenbergANKAROS Psykologklinik v. Karina Rosenberg
Home
WISC-V & WAIS-IV
Mere
  • Home
  • WISC-V & WAIS-IV
  • Home
  • WISC-V & WAIS-IV

Hvornår kan en psykologisk test med WISC-V eller WAIS-IV være en god idé?

 En psykologisk vurdering af de kognitive færdigheder - fx med WISC-V eller WAIS-IV - kan give værdifuld viden om, hvordan man lærer, tænker og bearbejder informationer. Det kan være relevant at få lavet en sådan undersøgelse i flere forskellige situationer, for eksempel:

Ved bekymring for indlæringsvanskeligheder

Ved usikkerhed om de kognitive/intellektuelle færdigheder

Når der ses forskelle mellem kognitive evner

 Hvis et barn eller en ung har svært ved at følge med i skolen, og der er behov for at afdække, hvilke områder af læring der udfordrer, og hvor der er særlige ressourcer. Det giver udgangspunkt for at kunne tilrettelægge en mere målrettet støtte i hverdagen. 

Når der ses forskelle mellem kognitive evner

Ved usikkerhed om de kognitive/intellektuelle færdigheder

Når der ses forskelle mellem kognitive evner

 Nogle mennesker præsterer højt på visse områder, men oplever udfordringer på andre. En psykologisk undersøgelse kan tydeliggøre denne profil og give et mere præcist billede af personens læringsforudsætninger.

Ved usikkerhed om de kognitive/intellektuelle færdigheder

Ved usikkerhed om de kognitive/intellektuelle færdigheder

For at belyse baggrunden for adfærdsmæssige eller udviklingsmæssige udfordringer

  En psykologisk undersøgelse kan give en vurdering af det kognitive funktionsniveau og sammenlignes med alderssvarende normer – både hos børn, unge og voksne. 

For at belyse baggrunden for adfærdsmæssige eller udviklingsmæssige udfordringer

For at belyse baggrunden for adfærdsmæssige eller udviklingsmæssige udfordringer

For at belyse baggrunden for adfærdsmæssige eller udviklingsmæssige udfordringer

 En psykologisk undersøgelse kan bidrage til at forstå, om vanskeligheder kan skyldes kognitive forhold eller måske andre forhold såsom følelsesmæssige eller sociale udfordringer. 

Når der er behov for faglig dokumentation eller planlægning af støtte

For at belyse baggrunden for adfærdsmæssige eller udviklingsmæssige udfordringer

Når der er behov for faglig dokumentation eller planlægning af støtte

  Resultaterne kan bruges som grundlag for at tilrettelægge relevant støtte, vurdere hensigtsmæssige skoletilbud, som led i ansøgning om særlige ordninger eller indgå som del af en bredere psykologisk eller psykiatrisk udredning. Det kan også indgå som led i optagelse på skoler for højt begavede personer.

Copyright © 2025 ankaros psykologklinik - Alle rettigheder forbeholdes.

Dette website anvender cookies.

Vi bruger cookies til at analysere websitetrafik og optimere din websiteoplevelse. Når du accepterer vores brug af cookies, bliver dine data vist med alle andres brugerdata.

Acceptér