En psykologisk vurdering af de kognitive færdigheder - fx med WISC-V eller WAIS-IV - kan give værdifuld viden om, hvordan man lærer, tænker og bearbejder informationer. Det kan være relevant at få lavet en sådan undersøgelse i flere forskellige situationer, for eksempel:
Hvis et barn eller en ung har svært ved at følge med i skolen, og der er behov for at afdække, hvilke områder af læring der udfordrer, og hvor der er særlige ressourcer. Det giver udgangspunkt for at kunne tilrettelægge en mere målrettet støtte i hverdagen.
Nogle mennesker præsterer højt på visse områder, men oplever udfordringer på andre. En psykologisk undersøgelse kan tydeliggøre denne profil og give et mere præcist billede af personens læringsforudsætninger.
En psykologisk undersøgelse kan give en vurdering af det kognitive funktionsniveau og sammenlignes med alderssvarende normer – både hos børn, unge og voksne.
En psykologisk undersøgelse kan bidrage til at forstå, om vanskeligheder kan skyldes kognitive forhold eller måske andre forhold såsom følelsesmæssige eller sociale udfordringer.
Resultaterne kan bruges som grundlag for at tilrettelægge relevant støtte, vurdere hensigtsmæssige skoletilbud, som led i ansøgning om særlige ordninger eller indgå som del af en bredere psykologisk eller psykiatrisk udredning. Det kan også indgå som led i optagelse på skoler for højt begavede personer.
Copyright © 2025 ankaros psykologklinik - Alle rettigheder forbeholdes.
Vi bruger cookies til at analysere websitetrafik og optimere din websiteoplevelse. Når du accepterer vores brug af cookies, bliver dine data vist med alle andres brugerdata.